Skolministerns insikter – kan de förnyas?

Häromveckan sa skolminister Lotta Edholm i tidningen Vi Lärare följande: ”- Det borde inte finnas förskolor på etnisk-religiös-grund. Det är både segregerande och fel att ge små barn en religiös utbildning i förskolan. Det är ingen hemlighet att Liberalerna vill förbjuda religiösa förskolor och skolor”

Det skolministern syftar på är i själva verket det som i hög grad fattas i Sverige enligt Barnkonventionen – nämligen barns rätt till andlig och moralisk utveckling. Det är fullt möjligt att lyfta fram de stora livsfrågorna och ge barn och elever existentiella redskap utan att göra det på ett konfessionellt sätt. Det kan göras på ett icke-konfessionellt sätt genom pedagoger som känner sina professionella gränser i förhållande till sin personliga tro.

Att undanhålla barn den utbildning de har rätt till när det gäller existentiella redskap påverkar det psykiska måendet negativt. Att i en kärleksfull och trygg miljö i varje klassrum kunna samtala om existens, andlighet och moralitet med andra som tror på liknande eller annorlunda sätt än en själv är berikande och lyfter det psykiska måendet.

Vi förstår att skolministern tänker att religion eller religiösa tankar inte har något att tillföra i sådana samtal, men där ser vi väldigt olika på tron. Tron – rätt utövad – kan lyfta metakognition, tillit mellan människor och minska mobbning och kriminalitet. Det är vår erfarenhet på många kristna skolor.

Vi hoppas att skolministern får tillfälle att göra nya insikter – bland annat genom att lyssna på sina egna partikamrater – de som kallas frisinnade inom Liberalerna. Men vi hälsar också ministern välkommen på studiebesök – då ska vi ha ett ohotat och ”inlyssnande” existentiellt samtal. Ser fram emot det.