AKTUELLT
15 november, 2024
Barnets rätt till andlig utveckling i skolan: utmaningar och möjligheter i ett mångkulturellt samhälle
Artikeln lyfter fram skolans ansvar att främja barns andliga och existentiella utveckling i en sekulär och mångkulturell kontext.
17 september, 2024
Makten över skolan
Under ytan pågår en ideologisk maktkamp om den svenska skolan. De ideologiska kombattanterna som är alldeles särskilt aktuella just nu är inte höger/vänster enligt mig, utan staten vs. familjerna. Ska föräldrar, barn och elever själva få välja sin utbildningsväg även ...
28 augusti, 2024
Barnkonventionen om andlighet och moral
Barnkonventionen talar om alla barns rätt till utveckling, utbildning och undervisning. Den gäller alla barn i hela världen, oavsett var de bor eller vilken politisk situation de lever under. Barnens rätt till utveckling beskrivs med 5 perspektiv: Alla barn har ...
17 juli, 2024
Sekularistisk religion versus Traditionell religion i svensk skola
Jag stod och pratade med en biskop i Svenska kyrkan om situationen för de kristna friskolorna i Sverige. Plötsligt säger han: – Men problemet med Sverige är den sekularistiska religionen som vill ha monopol på all tro! Jag ramlade nästan omkull. Det ...
28 maj, 2024
Vägledningar för konfessionella inslag
Vägledningsdokument för utformningen av konfessionella inslag och hur det säkerställs att undervisningen är icke-konfessionell
15 mars, 2024
Se See the Good – seminariet med Kaisa Vuorinen och Jan Rosman
Se See the Good-seminariet med Kaisa Vuorinen och Jan Rosman!
3 juli, 2023
Bildning i brytningstider
Se debatten med temat ’Bildning i brytningstider’ från Almedalen 28 juni 2023.
20 mars, 2023
Klarläggande med anledning av Skolinspektionens årsrapport 2022
Skolinspektionen har haft ett regeringsuppdrag att sammanställa sina erfarenheter från tillsyn av skolor med konfessionell inriktning.
1 december, 2022
Skolinspektionens tematiska tillsyn av skolor med konfessionell inriktning – en granskning av granskaren
Skolinspektionens intervjumetodik leder till att elever upplever sig ifrågasatta för sin tro