”Låt ditt rike komma”

Nationella bönedagar för skolan i Sverige

Hösten 2024 fortsätter de nationella bönesamlingarna för den svenska skolan, i år på tre olika platser: i Malmö, Stockholm och Örnsköldsvik.

Vi vill be tillsammans med allt Guds folk för hela skolväsendet från förskola till universitet. Vi ber särskilt för lärare på alla typer av skolor, kommunala såväl som fristående, men också för riksdag och regering, skolmyndigheter, skolledare och huvudmän, vaktmästare, elevhälsa, assistenter och andra vardagshjältar i skolans värld som har barn och elever som huvudpersoner i lärande och fostran för livet.

Vi vill be om att svenska skolväsendet återigen ska välkomna Jesus Kristus, den Gode herden som osynligt men verkligt vårdar sig om de unga i vårt samhälle, som vill ge kraft och inspiration till alla som arbetar i skolans värld, vilka är värda all uppskattning.

Vi vill be om en tydlig värdegrund för skolan, som läroplanen och skollagen förespråkar utifrån goda normer och värden, med den etik som förvaltats av ”kristen tradition och västerländsk humanism” – en skola där demokratiska tankar, idéer och trosuppfattningar kan rymmas i en mångfald och ömsesidig respekt för varandra.

Vi vill be för en skola i Sverige som ska få vara den trygga plats som den är ämnad att vara och inte en brottsplats. En plats där förlåtelse och försoning mellan människor är det klimat som främjar god inlärning och är början på ett livslångt lärande.

Vi vill be om en starkare samverkan med hem och föräldrar och andra samhällsinstanser i att skapa bättre förutsättningar för nästa generations lärande och utveckling samt be för alla övriga goda krafter i samhället som vill vara med om att verka för att den svenska skolan på nytt ska få vara den samhällsmotor som den är ämnad att vara.

Välkommen, ingen föranmälan krävs!

Platser och tider

MALMÖ Lö 31/8 kl. 10-16 i Wesleykyrkan, Malmö.

STOCKHOLM Sö 8/9 kl. 11-16.45 i S:t Clara kyrka. Högmässa och därefter bön för skolan från 14.00-16.45.

Må 9/9 Bön hela dagen för riksdag och regering och för olika samhällsfunktioner i S:t Clara kyrka. För info kontakta: peter.artman@svenskakyrkan.se.

ÖRNSKÖLDSVIK Sö 6/10 kl. 11-17 i Svedjeholmskyrkan. Gudstjänst med tema ”skolan” och därefter bön för skolan.

Arrangörer: Sverigebönen, Kristna Friskolerådet, Claphaminstitutet, ICCC Sverige, Svenska Evangeliska Alliansen, Youth with a Mission Sverige, Skandinaviska Teologiska Högskolan, Världen idag, Wesleykyrkan i Malmö, S:ta Clara kyrka i Stockholm, Svedjeholmskyrkan i Ö-vik
Kontaktpersoner:
Bo Nyberg; bo.nyberg.skolutveckling@gmail.com